Silniki benzynowe

Silniki benzynowe, obok silników Diesla, należą do najpopularniejszych napędów na polskich drogach. Czym się charakteryzują? I czy są dobrym rozwiązaniem w momencie szybkiego i ciągłego wzrastania cen ropy naftowej?

silnik v6

Silnik benzynowy (inaczej gaźnikowy lub o zapłonie iskrowym) to silnik cieplny spalinowy o spalaniu wewnętrznym i zapłonie iskrowym. W jednostkach benzynowych proces spalania zostaje zainicjowany przez iskrę elektryczną (pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej) powodującą wybuch mieszanki oraz uruchomienie silnika. Silnik iskrowy występuje w układzie silnika dwusuwowego lub czterosuwowego.

Silniki benzynowe są niestety mniej trwałe niż diesle i mają mniejszą sprawność energetyczną, czyli zużywają więcej paliwa. Plusami ich posiadania są m.in.: łatwy rozruch jednostki napędowej niezależnie od temperatury zewnętrznej silnika, dość wysoka uzyskiwana moc i dobra szybkobieżność, czyli szybka reakcja na "dodanie gazu".

Paliwo spalane w silniku iskrowym charakteryzuje się intensywnym parowaniem w układzie zasilania silnika lub w cylindrze silnika. Najczęściej używa się benzyny. Uzyskuje się ją z rektyfikacji ropy naftowej. W związku z porażającymi cenami benzyny króluje ta tańsza- E95 (czyli 95-oktanowa). Warto jednak pamiętać, że paliwa o wyższej liczbie oktanowej (np. E98) zapobiegają agresywnemu spalaniu detonacyjnemu w mocno nadwerężonych jednostkach napędowych. Droższe, wysokooktanowe paliwa nie podnoszą osiągów pojazdów (wyjątkiem są tu paliwa typu „Premium” mające sporo domieszek czyszczących, które mogą stworzyć większą moc). Mogą one za to przyczynić się do zwiększenia żywotności silnika i spokojniejszego, mniej detonacyjnego procesu spalania.

Istnieje także benzyna bezołowiowa, która stanowi rodzaj przyjaznego dla środowiska paliwa stosowanego w silnikach dwusuwowych i czterosuwowych. Jest zamiennikiem używanej wcześniej etyliny. Nie posiada ona szkodliwego dla środowiska tetraetyloołowiu. Środkiem przeciwstukowym jest tu najczęściej eter tert-butylowy. W Polsce dostępne są tylko dwa rodzaje benzyny bezołowiowej: Eurosuper 95 i Superplus 98.

Wybrać droższego, lecz oszczędnego diesla czy też może znacznie tańszą jednostkę benzynową, która jednak zużywa sporą ilość droższego paliwa?

W przypadku posiadania używanego auta bezpieczniejszym rozwiązaniem dla silnika jest benzyna. Nadaje się ona do krótkich dystansów po mieście. W porównaniu z dieslem spala ona więcej paliwa, choć koszty naprawy, serwisowania są mniejsze w przypadku jednostek benzynowych. Samochody z napędem benzynowym łatwiej odpalają zimą i szybciej nagrzewa się w nich płyn chłodniczy. Diesle stają się coraz bardziej popularne, głównie za sprawą tego, że przeszły metamorfozę i już tak nie dymią, są cichsze, bardziej elastyczne i oszczędne. Silniki benzynowe mają niewielki moment obrotowy (niska elastyczność), wysoką kulturę pracy, niewielkie koszty serwisowania i niski poziom hałasu. Należy więc rozsądnie podjąć decyzję co jest lepsze dla naszego auta. Tym bardziej, że w przyszłym roku ma zostać zwiększona akcyza na olej napędowy i ceny znów pójdą w górę.