LPG

Od czasu, gdy ceny ropy naftowej przekroczyły magiczną granicę 5 zł., zaczęła rosnąć liczba osób, które obniżają koszty eksploatacji swoich pojazdów. Jednym ze sposobów na to jest przejście z paliw płynnych na gazowe.

lpg

Na dzień dzisiejszy najpopularniejszym płynnym gazem jest LPG (Liquefied Petroleum Gas). Jest on efektem rafinacji ropy naftowej. Wiele krajów europejskich (m.in. Włochy, Belgia, Holandia, Wielka Brytania) coraz częściej wybiera tę formę paliwa napędowego. LPG jest popularne także w Korei i Indiach.

LPG stosuje się dla silników benzynowych oraz gaźnikowych (z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi). Wymaga to jednak wmontowania specjalnej instalacji gazowej. Auta z taką instalacją muszą także korzystać częściowo z benzyny. Jest to potrzebne ze względów technicznych, gdyż rozruch oraz rozgrzanie silnika musi odbywać się przy zasilaniu benzyną. Te bardziej zaawansowane technicznie instalacje LPG same przełączają się z benzyny na gaz, w przypadku innych - trzeba to robić ręcznie. Instalację LPG można także montować w samochodach z silnikiem dwusuwowym czy z silnikiem Diesla.

Zalety instalacji gazowych LPG to m.in.:

  • dłuższa żywotność silnika i świec zapłonowych;
  • zbiornik LPG jest dużo bezpieczniejszy niż zbiornik z benzyną;
  • niższe koszty eksploatacji auta z instalacją LPG (nawet o 60% mniejsze wydatki na paliwo);
  • spaliny są bardziej przyjazne środowisku od spalin benzynowych; ekologiczność – emisja substancji szkodliwych mniejsza o 80% niż w przypadku benzyny czy diesela.

Wady LPG:

  • większe spalanie;
  • dodatkowe koszty (serwis i eksploatacja elementów instalacji gazowej);
  • ograniczenie funkcjonalności auta przez butlę z gazem;
  • częstsze korozje układu wydechowego przez zwiększoną ilość pary wodnej w spalinach;
  • zmniejszenie mocy silnika, pogorszenie się przyspieszeń w przypadku instalacji starszych generacji;
  • większe koszty przeglądów technicznych;
  • możliwość wybuchu butli z gazem przy nieszczelności instalacji lub w wyniku wypadku drogowego;
  • szybsze zużywanie się tuleji cylindrów, tłoków, pierścieni, zaworów i gniazd zaworowych (bardzo słaba smarowność niż w przypadku benzyny);
  • większe ryzyko przegrzania.

Obecnie wiele osób instaluje sobie w swoich samochodach system gazowy. Choć większość aut poruszających się po polskich drogach nadal napędzanych jest olejem napędowym lub benzyną. Kiedy zdecydujemy się na montaż instalacji gazowej, zaczniemy oszczędzać dopiero po tym jak zwróci się nam koszt jej montażu (1,5-4 tys. PLN). Jeśli dane auto posiada silnik benzynowy o tradycyjnej konstrukcji oraz z pośrednim wtryskiem benzyny, to współpraca z instalacją LPG przebiega dobrze (w zależności od typu, jakości stosowanej instalacji oraz wiedzy montujących).

Używane auta mają w zwyczaju często się psuć, a zamontowana w nich instalacja gazowa jeszcze przyspiesza ten proces. Pojazd poruszający się od wielu lat na paliwie gazowym jest ryzykownym zakupem. Ma on duży przebieg, jest wyeksploatowane i w tym przypadku trzeba się liczyć z wieloma naprawami (nie tylko samej instalacji gazowej).