Rodzaje paliw do samochodów

Paliwa silnikowe można podzielić na dwie grupy: płynne (benzyna, olej napędowy, biopaliwa) oraz gazowe (LPG, propan, butan).

stacja beznynowa

Benzyna i olej napędowy są bardzo trwałe i sprawdzają się w każdych warunkach użytkowania pojazdu. Są idealnym materiałem napędowym dla silników spalinowych. Największą zaletą tego rodzaju paliwa jest niski wytwór osadowy.

- Benzyna- stosowana w pojazdach posiadających silnik spalinowy. Produkuje się ją w wyniku rektyfikacji ropy naftowej. Zaletami tego paliwa są: bardzo wysoka kaloryczność, niska zawartość siarki i odporność na niskie temperatury. Wadami są: zanieczyszczanie środowiska, możliwość wyczerpania zapasów ropy naftowej, bardzo duże parowanie - problemy z przechowywaniem oraz możliwość wybuchu, kosztowne otrzymywanie - konieczność lepszego oczyszczenia niż oleju napędowego (diesla), w czasie produkcji dodaje się substancje zapobiegające spalaniu stukowemu oraz stosuje się katalizatory platynowe, co dodatkowo podnosi cenę benzyny.

- Olej napędowy- jedyne właściwe paliwo ciekłe przeznaczone dla silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym (znanych jako silniki Diesela). Jego wartość opałowa jest porównywalna z benzyną, lecz jego otrzymanie jest łatwiejsze i z tego względu dużo tańsze niż benzyny. Ceny oleju napędowego rosną zazwyczaj jesienią i zimą, gdyż rośnie wtedy zapotrzebowanie na produkowany w ten sam sposób olej opałowy. Paliwo to zawiera spore ilości związków siarki i dlatego jego spalanie jest szkodliwe dla środowiska. Tradycyjnie pojęcie oleju napędowego obejmuje paliwo wyprodukowane z ropy naftowej, choć otrzymywane są również z olejów roślinnych (biodiesel) czy innych surowców (gaz ziemny, węgiel). W ostatnim czasie ceny oleju napędowego stają się większe niż benzyny.

Na to, że cena benzyny czy oleju napędowego spadnie poniżej magicznych 5 zł. nie ma szans w najbliższej przyszłości. Dlatego też z dnia na dzień rośnie liczba użytkowników paliw zastępujących te najpowszechniejsze. Są nimi:

- LPG- jego stała i niska cena podnosi popularność zakładania instalacji gazowych w autach. Jednak jest rozwiązaniem tylko dla tych, którzy posiadają samochód z silnikiem benzynowym, a nie dla właścicieli diesla. - Biodiesel- stanowi tańszą alternatywę otrzymywanego z ropy naftowej oleju napędowego. Biodiesel jest w 100 % produktem uzyskiwanym z materiału roślinnego (BIO100). Paliwo to jest objęte dużo niższą akcyzą, co pozwala na zaoszczędzenie 70-80 groszy na litrze. Zanim zdecydujemy się na zmianę rodzaju paliwa, należy upewnić się, iż nie stracimy gwarancji naszego auta. Wielu producentów aut zaznacza, że nie wolno stosować biodiesla w wytwarzanych przez nich pojazdach. Dlatego też może być on używany jedynie przez właścicieli starszych samochodów.

Trzeba pamiętać o tym, że zarówno LPG, jak i biodiesel mogą znacznie skrócić żywotność silnika. W szczególności dotyczy to nowszych jednostek.

Ostatnio najbardziej popularne staje się biopaliwo (ze względu na trend na eko życie). Za najbardziej ekonomiczne nadal uważa się LPG. Benzyna i olej napędowy są najlepszym wyjściem dla nowych aut, które mają wbudowany system kontroli czystości spalin i diagnostyki silnika przez co traktują instalacje LPG jako szkodliwe ciało obce.